|
Standardy
wymagań egzaminacyjnych w przykładach |
|
|
|
Już po raz piąty wszyscy szóstoklasiści w Polsce ustawią
się do wspólnej
edukacyjnej fotografii (zbiorowej i indywidualnej), z której
będzie można odczytać stan ich umiejętności w zakresie czytania, pisania,
rozumowania, korzystania z informacji, wykorzystywania swojej wiedzy
w praktyce. Przygotowując się do sprawdzenia stopnia opanowania
podstawowych kompetencji uczniów w roku 2006 wykorzystajmy doświadczenia
poprzednich lat. |
Zachęcamy uczniów i nauczycieli do sięgania po arkusze
egzaminacyjne opublikowane w informatorach lub wykorzystane podczas trzech
ogólnopolskich sesji egzaminacyjnych. Standardy egzaminacyjne określone
przez Ministra Edukacji Narodowej uzyskały praktyczną wykładnię w co
najmniej 26 „oficjalnych”
arkuszach (nie wliczono tu zadań wykorzystanych w II terminie egzaminu).
Wszystkie te arkusze – wraz z opisem (kartoteką) oraz kryteriami
oceny prac uczniowskich udostępniamy w wersji elektronicznej w serwisie
internetowym OKE w Krakowie. Obok standardowej wersji A1 funkcjonują na
sprawdzianie wersje A4, A5 i A6 dla uczniów niedowidzących i niewidomych, A7 –
dla uczniów słabosłyszących i niesłyszących, A8 – dla uczniów upośledzonych w
stopniu lekkim. |
|
|
|
|
|
|
|
Zakres umiejętności badanych na sprawdzianie określono w
załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 10 sierpnia 2001
r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów Są one zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego, zawartą w
rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26 lutego 2002 r. w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół.
Ustalono ogólnie, że na sprawdzianie należy sprawdzać opanowanie
umiejętności wymienionych w tabeli poniżej.
Jak rozumieć takie ogólne zapisy? Wykorzystując zadania z „oficjalnych”
arkuszy sprawdzianu można podjąć próbę zilustrowania przykładami każdej z
wymienionych umiejętności ucznia. Przykłady pozwalają na dookreślenie zarówno
zakresu umiejętności ze standardów wymagań, jak i postulowanego stopnia ich
opanowania. Powiązanie zadań arkusza sprawdzianu ze standardowymi
umiejętnościami opisuje kartoteka arkusza. Ogólną informację o takim powiązaniu
zawiera też opis arkusza publikowany po każdym sprawdzianie przez Centralną
Komisję Egzaminacyjną. Schemat punktowania rozwiązań zadań otwartych sprawdzianu
także może być źródłem informacji o tym co sprawdza dany sprawdzian.
|
|
Zachęcamy nauczycieli do zapoznawania uczniów z elementami technologii pracy
z zadaniem, zależnej od jego formy. Zachęcamy – szerzej – do uczenia ich
technik pracy umysłowej.
Cytowane zadania lub grupy zadań zaopatrzono w przypis wskazujący tytuł
(motyw przewodni) arkusza, z którego pochodzą. Lista wykorzystanych arkuszy
znajduje się powyżej.
|
|
|
Kategoria umiejętności (standard) |
Sprawdzane umiejętności ucznia |
|
1. Czytanie |
|
|
2. Pisanie |
|
|
3. Rozumowanie |
1. |
posługiwanie się kategoriami czasu i przestrzeni w celu
porządkowania wydarzeń, |
2. |
przedstawianie przyczyn i skutków wydarzeń i zjawisk, |
3. |
określanie znaczenia osiągnięć człowieka dla rozwoju
cywilizacyjnego, |
4. |
wyrażanie własnych opinii wraz z próbą ich uzasadnienia, wyjaśnianie
swojego stanowiska, używanie odpowiednich argumentów, |
5. |
opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu, |
6. |
rozpoznawanie charakterystycznych cech i własności, |
7. |
dostrzeganie prawidłowości, opisywanie ich i sprawdzanie na
przykładach, |
8. |
ustalanie sposobu rozwiązania zadania oraz prezentacji tego
rozwiązania, |
9. |
analizowanie otrzymanych wyników z oceną ich sensowności. |
|
|
4. Korzystanie z informacji |
|
|
5.
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce |
1. |
posługiwanie się poznanymi terminami do opisywania zjawisk
i sytuacji spotykanych w środowisku, |
2. |
wybieranie przyrządów służących do obserwacji i pomiaru,
odpowiadanie na pytania dotyczące przebiegu zjawisk, zapisywanie wyników
obserwacji, |
3. |
wykonywanie obliczeń, |
4. |
planowanie i wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem
kalkulatora, |
5. |
wykorzystywanie w sytuacjach praktycznych poznanych
własności, |
6. |
rozpoznawanie oznakowania substancji toksycznych, łatwopalnych i
wybuchowych, objaśnianie zasad użytkowania domowych urządzeń
elektrycznych, |
7. |
wyjaśnianie na podstawie instrukcji obsługi, jak uruchomić
i wykorzystać proste urządzenia techniczne, |
8. |
rozumienie potrzeby stosowania poznanych zasad. |
|
|
|