|
|
|
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach |
|
|
|
Rozumowanie – kategoria umiejętności
3.3 |
|
|
|
Uczeń |
|
określa znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju
cywilizacyjnego: |
|
|
|
a) |
wyjaśnia na prostych przykładach zmiany cywilizacyjne, jakie
nastąpiły na przestrzeni dziejów, |
|
b) |
opisuje najważniejsze osiągnięcia, które składają się na
polskie dziedzictwo kulturowe. |
|
|
|
|
Przykłady tekstów i zadań |
|
|
Odkrycie, że Ziemia krąży wokół Słońca, zawdzięczamy:
A. Krzysztofowi Kolumbowi,
B. Mikołajowi Kopernikowi,
C. Ferdynandowi Magellanowi,
D. Janowi Gutenbergowi. |
|
(Pory roku) |
|
|
|
|
|
|
|
Rok 1596 rozpoczyna stołeczną rolę Warszawy. Nowa stolica
wywarła na Włochach wrażenie dodatnie. Raziło ich tylko ogromne błoto, które
po długotrwałych deszczach pokrywało źle brukowane jezdnie. Otoczone murami
niewielkie miasto nie mogło też zapewnić odpowiednich wygód. Rozleglejsze od
właściwej Warszawy było wtedy Nowe Miasto. |
|
|
|
Powyższy tekst informuje o tym, że w XVI w. Warszawa była
miastem:
A. o szerokich i nowoczesnych ulicach,
B. zapewniającym wszystkie wygody,
C. niewielkim i otoczonym murami,
D. rozleglejszym od Nowego Miasta. |
|
(Pierwszy dzień wakacji) |
|
|
|
|