|
Przykładowy arkusz JAZZ |
|
|
|
Dnia 18 listopada 2003 w
ogólnopolskim Kujonie Gazety Wyborczej ukazał się przykładowy arkusz
sprawdzianu Jazz opracowany w OKE w Krakowie. |
|
|
|
WPISUJE UCZEŃ
|
|
SPRAWDZIAN PRÓBNY
W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„JAZZ”
Instrukcja dla ucznia
1. |
Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 8 stron. Ewentualny
brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi. |
2. |
Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę
urodzenia. |
3. |
Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania. |
4. |
Rozwiązania zapisuj długopisem albo piórem z czarnym lub
granatowym tuszem/atramentem.
Nie używaj korektora. |
5. |
W zadaniach od 1. do 20. są podane cztery odpowiedzi: A, B, C,
D. Odpowiada im następujący układ kratek na karcie odpowiedzi:
|
6. |
Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą
jej literą – np. gdy wybrałeś odpowiedź „A”:
|
7. |
Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi,
ale jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź.
|
8. |
Rozwiązania zadań od 21. do 25. zapisz czytelnie i starannie w
wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj. |
9. |
Ostatnia strona arkusza jest przeznaczona na brudnopis.
Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane. |
Powodzenia!
|
Czas
pracy: 60 minut
Liczba punktów do uzyskania: 40 |
|
|
Przeczytaj uważnie tekst. Wykorzystaj informacje zawarte w tym tekście
do rozwiązania zadań od 1. do 8.
JAZZ1 |
|
Gdy miałam dziewięć lat tata po raz pierwszy zabrał mnie do
Piwnicy pod Baranami na koncert polskiego pianisty, jazzmana2 Adama Makowicza.
Mój tata, który kochał, kocha i będzie kochać jazz, próbował i we mnie
zaszczepić tę miłość. I to z dobrym skutkiem. Wprawdzie sama nigdy za dobrze nie
śpiewałam, to
jednak zawsze, odkąd tylko sięgam pamięcią, lubiłam wsłuchiwać się w tę
oryginalną muzykę, odnajdywać ład i harmonię w mieszaninie dźwięków trąbki,
klarnetu, fortepianu, saksofonu i perkusji. Lubiłam zamykać oczy i siłą
wyobraźni przenosić się do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, do Nowego
Orleanu – tam, gdzie narodził się jazz. I wtedy zawsze zdawało mi się, że słyszę
te pierwsze murzyńskie ballady, hymny, marsze i religijne pieśni, które stały
się źródłem jazzu. Zdawało mi się, że słyszę jak Louis Armstrong3 wygrywa na
trąbce swe jazzowe kawałki...
Ten „mój” pierwszy koncert był wyśmienity. Wspominam go bardzo
ciepło.
Pamiętam swoje dziesiąte urodziny. To był gorący sierpień.
Rodzice podarowali mi książkę pt. Historia muzyki. Od razu zabrałam się do jej
studiowania. Oczywiście najpierw sięgnęłam do rozdziału o jazzie. Do dziś trudno
mi uwierzyć,
że jazz – muzyka, która zrodziła się na przełomie XIX i XX wieku nie tylko
przetrwała do czasów współczesnych, ale stała się jednym z głównych rodzajów
światowej muzyki. Jazz grają wszędzie – i w Ameryce, i w Europie, i w Azji,
i w Australii. Pewnie też na Antarktydzie. Tata zawsze powtarzał mi, że jazz to
król muzyki. I chyba coś w tym jest. Jazzu nie da się nie lubić.
Nie zapomnę niespodzianki, jaką zrobiłam tacie na jego 40
urodziny! Zabrałam go na koncert... Gawlińskiego. Owszem, podobało mu się, ale i
tak powiedział: „Nic ponad jazz”. |
Magda G. ( lat 15) |
|
1 |
czyt. dżez |
2 |
jazzman (czyt. dżezmen) – muzyk, który gra jazz |
3 |
Louis Armstrong (1900 – 1971) – amerykański trębacz, wokalista
i kompozytor.
Uznany za jednego z największych muzyków jazzowych. |
|
|
1. Tekst jest fragmentem A. legendy.
B. pamiętnika.
C. baśni.
D. mitu.
2. Jazzman to
A. rodzaj muzyki.
B. rodzaj koncertu.
C. nazwa muzyka.
D. nazwa instrumentu. |
– 2 – |
|
|
|
3. Jazz narodził się w
A. Europie.
B. Australii.
C. Ameryce Północnej.
D. Ameryce Południowej.
4. Jednym ze źródeł jazzu są
A. murzyńskie pieśni religijne.
B. piosenki Louisa Armstronga.
C. murzyńskie utwory fortepianowe.
D. piosenki muzyków z Nowego Orleanu.
5. Młodość Louisa Armstronga przypada na
A. pierwszą połowę XIX wieku.
B. drugą połowę XIX wieku.
C. pierwszą połowę XX wieku.
D. drugą połowę XX wieku.
6. Tata Magdy powiedział
A. jazzu nie da się lubić.
B. jazzu nie da się nie lubić.
C. jazz to król muzyki.
D. jazz to historia muzyki.
7. Magda obchodzi urodziny
A. wiosną.
B. latem.
C. jesienią.
D. zimą.
8. Na podstawie tekstu można przypuszczać, że jego autorka w
przyszłości
A. przestanie brać udział w koncertach jazzowych.
B. będzie pogłębiać swą wiedzę na temat jazzu.
C. przestanie się interesować muzyką.
D. zostanie piosenkarką jazzową.
9. Który z instrumentów nie pasuje do pozostałych?
A. Klarnet.
B. Trąbka.
C. Saksofon.
D. Fortepian. |
– 3 – |
|
|
|
|
Cóż za piękny świat (z repertuaru Louisa Armstronga) |
|
Widzę zieleń drzew i czerwień róż
Widzę jak kwitną dla mnie i dla Ciebie
I myślę sobie cóż to za piękny świat.
Widzę błękit nieba i biel chmur
Jasny błogosławiony dzień i ciemną świętą noc
I myślę sobie cóż to za piękny świat.
Kolory tęczy tak piękne na niebie
Są także na twarzach przechodniów
Widzę jak przyjaciele uściskają swoje dłonie mówiąc „jak się masz”
Oni naprawdę mówią „kocham cię”.
Słyszę płacz dzieci patrzę jak rosną
One nauczą się dużo więcej niż ja kiedykolwiek będę wiedzieć
I myślę sobie cóż za piękny świat
Tak myślę sobie cóż za piękny świat. |
|
Tłumaczenie z języka angielskiego: Z. Gruntkowski |
|
Na podstawie utworu wykonaj zadania od 10. do 13.
10. W utworze zwrot jak się masz oznacza
A. uścisk dłoni.
B. pytanie o zdrowie.
C. grzecznościowe pozdrowienie.
D. miłość i wzajemną sympatię.
11. Można przypuszczać, że utwór jest tekstem piosenki, bo występuje
w nim
A. podmiot mówiący.
B. zwrotka.
C. refren.
D. rym.
12. Wyrażone w utworze uczucie postaci mówiącej wobec świata to
A. rozpacz.
B. zwątpienie.
C. zauroczenie.
D. zniechęcenie.
13. We fragmencie ciemną świętą noc występują
A. epitety.
B. porównania.
C. przenośnie.
D. wyrazy dźwiękonaśladowcze. |
– 4 – |
|
|
|
|
Muzyka w Krakowie – wybrane imprezy w listopadzie 2003 r.
|
|
Filharmonia im. K. Szymanowskiego |
bilety:
normalne: |
16 zł i 10 zł, |
zniżkowe: |
8 zł |
opiekunowie grup powyżej 15 osób
– wstęp wolny |
|
Koncert symfoniczny
14 XI, godz.19:30
15 XI, godz. 18:00
Koncert dla dzieci – Stoliczku nakryj się
21 XI, godz. 9:00, 11:00, 13:00; 120 min. |
|
Opera Krakowska |
miejsca |
bilety na spektakle |
operowe |
baletowe |
operetkowe dla dzieci |
I. |
normalne
47 zł, ulgowe 44zł, |
normalne 35 zł, ulgowe
32 zł |
16 zł |
II. |
normalne
39 zł ulgowe 36 zł |
normalne 25 zł, ulgowe
22 zł |
14 zł |
III. |
normalne
25 zł, ulgowe 22 zł |
normalne 18 zł, ulgowe
15 zł |
12 zł |
|
Norma – opera V. Belliniego
9 XI, godz. 18:30, 180 min.
Serduszko z lodu – operetka według baśni H. Ch. Andersena
5 XI, godz. 11:00, 120 min.
Światy równoległe – spektakl baletowy do muzyki jazzowej
16, 17 XI, godz.18:30; 120 min. |
|
Jazz Club U Muniaka |
bilety: 10 zł – 20zł |
Krakowskie Zaduszki Jazzowe
1 XI, godz. 18:00
Koncerty jazzowe – Janusz Muniak i przyjaciele
w każdy czwartek, piątek i sobotę; godz. 18:00 |
|
Klub studencki Rotunda |
bilety:
studenci 7 zł,
pozostali 10 zł |
Śpiewać każdy może – konkurs
5 XI, godz. 20:00
Galicyjski Wieczór z Piosenką
19, 30 XI, godz. 18:00 |
|
|
|
|
Informacje z podanego repertuaru wykorzystaj do rozwiązania
zadań od 14. do 21. oraz zadania 23. |
– 5 – |
|
|
|
|
14. Muzyki jazzowej można posłuchać
A. tylko w klubie U Muniaka.
B. tylko w Operze Krakowskiej.
C. w Operze i w klubie U Muniaka.
D. w Filharmonii i w Rotundzie.
15. |
W Operze Krakowskiej bilet na trzecie miejsca na spektakle
operetkowe dla dzieci jest tańszy od biletu na pierwsze miejsca. O ile procent?
|
A. 75%.
B. 40%.
C. 25%.
D. 20%.
16. |
Jaka jest średnia cena biletu w Operze Krakowskiej na spektakle
operetkowe dla dzieci?
|
A. 12 zł
B. 13 zł
C. 14 zł
D. 15 zł
17. Najbardziej zróżnicowane są ceny biletów do
A. Filharmonii.
B. klubu Rotunda.
C. klubu U Muniaka.
D. Opery Krakowskiej.
18. |
Opera Norma rozpoczęła się z dziesięciominutowym opóźnieniem.
Opera ta zakończyła się więc o godzinie
|
|
A. 21:30 |
B. 21:40 |
C. 22:30 |
D. 22:40 |
|
19. Między rozpoczęciem jednego koncertu symfonicznego i kolejnego
upływa
A. 25 i pół godziny.
B. 24 i pół godziny.
C. 23 i pół godziny.
D. 22 i pół godziny.
20. W klubie studenckim z tańszych biletów mogą korzystać
A. tylko studenci.
B. opiekunowie grup.
C. uczniowie i studenci.
D. wszyscy poza studentami.
21. Wypisz z podanego repertuaru tytuły spektakli przeznaczonych dla
najmłodszych.
|
– 6 – |
|
|
|
|
22. |
Na koncert kupiono 6 biletów i zapłacono 64 zł. Bilety normalne
były po
16 złotych, a ulgowe po 8 zł. Ile kupiono biletów normalnych, a ile ulgowych?
|
23. |
Rodzina Kowalskich była na wycieczce w Krakowie przez pierwsze
dziesięć dni listopada. Na których imprezach uwzględnionych w prezentowanym
repertuarze „Muzyka w Krakowie”, mogli być obecni uczestnicy tej wycieczki?
|
24. |
Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej nr 100 w Krakowie
organizuje wieczór muzyczny pt. Najsłynniejsi muzycy jazzowi. W ich imieniu
napisz do dyrektora szkoły oficjalne zaproszenie na tę imprezę.
Pamiętaj o podaniu planu imprezy.
|
|
– 7 – |
|
|
|
|
|
|
|
Pobierz (kliknij prawym
przyciskiem myszki na odpowiednim linku i wybierz "Zapisz element
docelowy jako..." (ang. "Save target as ...") |
u |
arkusz standardowy Jazz wraz z kartą odpowiedzi |
plik arkusz_JAZZ.pdf |
u |
kartotekę arkusza sprawdzianu Jazz |
plik kartoteka_JAZZ.pdf |
u |
klucz odpowiedzi i schemat punktacji dla arkusza Jazz |
plik kryteria_JAZZ.pdf |
|
|