|
Co sprawdzamy na sprawdzianie |
|
|
Mamy nadzieję, że ten biuletyn pomoże Państwu
w przygotowaniu uczniów do sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej. Samym uczniom natomiast
pozwoli lepiej poznać formułę sprawdzianu, wskaże, w jaki sposób
przygotowywać się do niego, jak rozwiązywać zadania zamknięte i otwarte,
a więc takie zadania, które stanowią repertuar poleceń w testach dla
szóstoklasisty. |
Sprawdzian ma charakter interdyscyplinarny i bada umiejętności
ucznia w zakresie pięciu standardów, takich jak: czytanie, pisanie, rozumowanie,
korzystanie z informacji, wykorzystanie wiedzy w praktyce. Ważne jest więc,
abyśmy my – nauczyciele szkoły podstawowej, nauczyciele wszystkich przedmiotów –
w miarę możliwości, na swych zajęciach stosowali takie ćwiczenia i zadania,
które w swej konstrukcji, w sposobie formułowania poleceń podobne będą do typu
zadań testowych sprawdzianu. Warto także tak planować swoją pracę, aby w toku
zajęć, w każdej nadarzającej się sytuacji ćwiczyć te podstawowe umiejętności,
które każdy uczeń po ukończeniu szkoły podstawowej powinien posiadać. |
|
Uczmy ucznia, jak wykorzystać ma on swoją wiedzę i
umiejętności, które nabył na poszczególnych zajęciach edukacyjnych, do
rozwiązania problemu-zadania o charakterze ponadprzedmiotowym. i tu nasza
ogromna rola jako nauczycieli szkoły podstawowej. Spróbujmy wprowadzać do
swoich scenariuszy lekcji takie działania, dzięki którym realizować będziemy
treści i doskonalić umiejętności nie tylko te bezpośrednio wynikające ze
specyfiki nauczanego przedmiotu, ale także te, które realizowane są na
innych zajęciach edukacyjnych. Na języku polskim nie tylko kształćmy
umiejętności związane z odczytywaniem różnorakich tekstów kultury czy z redagowaniem różnych form wypowiedzi. Stawiajmy także naszego ucznia
w sytuacjach problemowych, pozwólmy mu argumentować i przewidywać skutki
wydarzeń bliskich jego doświadczeniu, uczmy go, jak powinien wykorzystywać
zdobyte słownictwo do nazywania i określania zjawisk, z którymi na co dzień
się spotyka, niech oblicza cenę zakupów przy okazji ćwiczeń językowych
związanych z poprawną odmianą wyrazów, a tworząc krótkie akty mowy, niech
wykaże się także swoją znajomością z zakresu przyrody i ogólnej wiedzy o
świecie. |
Na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych dbajmy, by
uczeń poprawnie pod względem językowym budował odpowiedź do zadania, a
uzasadniając swoją wypowiedź na zadany temat, wypowiadał się rzeczowo i poprawnie pod względem stylistyki i poprawności językowej. Pokażmy dziecku
również, że pewne treści, choć przekazywane na różnych przedmiotach, niczym się
między sobą nie różnią. Umiejętność posługiwania się skalą, jaką uczeń nabył na
przyrodzie w niczym nie różni się od odczytywania skali przy rozwiązywaniu zadań
o charakterze matematycznym. Unikajmy "zaszufladkowania się" w obrębie własnego
przedmiotu, stwarzajmy na lekcjach takie sytuacje, w których uczeń, by rozwiązać
postawiony przez nas problem, musi wykazać się umiejętnościami z zakresu różnych
standardów. i na koniec, może rzecz najważniejsza. Pamiętajmy, że dziecko
także w sytuacjach pozaszkolnych, przy wykonywaniu codziennych czynności
wykazuje się umiejętnościami, które określone są w standardach wymagań
egzaminacyjnych. Stwarzajmy więc takie sytuacje edukacyjne, które bliskie są
doświadczeniu dziecka i wychodzą naprzeciw jego zainteresowaniom. To, co znane
nie budzi negatywnych emocji, postawione pytanie nie staje się problemem nie do
rozwiązania.
|
Życzymy Państwu Nauczycielom owocnej pracy ze swymi uczniami. |
Anna Dubiecka, Anna Gruntkowska |
|