|
Zadania
sprawdzianu na lekcje języka polskiego |
|
|
|
W roku szkolnym 2002/2003 w Kujonie małopolskim dodatku
Gazety Wyborczej prowadzony był cykl związany z przygotowaniem
uczniów do sprawdzianu. Poniżej prezentujemy wybrane zadania z tego
cyklu wraz z komentarzami
egzaminatora sprawdzianu. |
|
Przykłady tekstów, zadań i komentarzy do zadań |
|
|
Przeczytaj uważnie tekst.
Skierka
Z niewidzialnej chmurki
Sympatycznymi kwiaty poukraszam
Obie dziewice, bo moja królowa
Nie powiedziała, do której nakłonić
Serce Kirkora... Muzyka echowa
Zacznie hymnami powietrznymi dzwonić;
A wieniec kwiatów taką woń rozleje,
Że serce tego człowieka omdleje,
Że jednym sercem dwa serca pokocha.
Wkłada wieńce kwiatów na głowy dziewicom – słychać muzykę.
(...)
Kirkor
do siebie
Prawdę wróżyłeś, pustelniku stary:
Gdzie okienkami dwie różyczki błysną,
Gdzie dach słomiany
Skierka
do siebie
Zakończone czary...
Kirkor
do wdowy
Słuchajcie, matko! Na świat wyjechałem
Szukać ubogiej i cnotliwej żony;
Dalej nie jadę, bo tu napotkałem
Cudowne bóstwa!...O! Gdybym dwa trony –
Ach! Powiem raczej, gdybym miał dwa serca!
Lecz zdaje mi się, że dwa serca noszę
|
Dwoma sercami o dwie córki proszę;
Ale Bóg tylko jedną wziąć pozwala
I do ślubnego prowadzić kobierca;
Więc trzeba wybrać... Czemuż losu fala
Rozbiła serce moje o dwie skały?
Ach czemuż oczy pierwej nie wybrały
I nie powiodły czucia? Dziś nie umiem
Wybrać...
Wdowa
Ja ciebie, panie, nie rozumiem...
Kirkor
Proszę o rękę jednej z córek... może
Słyszałaś kiedyś o hrabi Kirkorze,
Co ma ogromny zamek, cztery wieże,
Złocisty powóz, konie i rycerze
Na swych usługach?... Otóż Kirkor... to ja...
Proszę o jedną z córek...
Wdowa
Córka moja?...
Ja dwie mam córki - ale Balladyna...
Kirkor
Czy starsza?
Wdowa
Tak jest... ale młodsza Alina
Także jak anioł... |
|
(Juliusz Słowacki "Balladyna"- fragmenty) |
|
|
|
|
|
|
Powyższy tekst jest fragmentem utworu:
A. popularnonaukowego,
B. lirycznego, C. epickiego,
D. dramatycznego. |
|
|
|
|
|
Jeśli przeanalizujemy treść fragmentu, od razu możemy odrzucić
odpowiedź A. Pozostałe odwołują się do znanych trzech rodzajów
literackich: epiki, liryki i dramatu. Każdy z nich ma swoje
określone cechy. Powyższy tekst oparty jest na dialogach
i monologach bohaterów, posiada akcję, ale brak w nim narratora.
Można za to wyróżnić dwa rodzaje tekstu: główny i poboczny
(tzw. didaskalia). Tak wygląda oczywiście dramat. Zaznaczamy
odpowiedź D. |
|
|
|
|
|
|
Pierwsza wypowiedź Kirkora i druga wypowiedź Skierki
to:
A. monologi,
B. dialog,
C. opisy postaci,
D. opisy sytuacji. |
|
|
|
|
|
Obydwie wypowiedzi bohaterów opatrzone są w
didaskaliach adnotacją: "do siebie". Mamy więc do czynienia z dwoma
krótkimi monologami. Prawidłowa odpowiedź: A. |
|
|
|
|
|
|
Kirkor jest:
A. pustelnikiem,
B. synem wdowy,
C. hrabią,
D. królem. |
|
|
|
|
|
Kirkor przedstawia się w pewnym momencie wdowie.
Należy odszukać ów fragment. Widać, że się nie znają, choć przez
szacunek dla wieku kobiety zwraca się do niej: "matko". Po
odszukaniu odpowiedniego fragmentu wiadomo, że bohater jest hrabią.
Zaznaczamy odpowiedź C. |
|
|
|
|
|
|
Kirkor wypowiada następujące słowa: "Lecz zdaje mi
się, że dwa serca noszę", ponieważ:
A. |
czary Skierki sprawiły, że Kirkor pokochał obie siostry, |
B. |
postanowił pojąć za żonę zarówno Balladynę, jak i Alinę, |
C. |
nie wiedział, która z dziewcząt go bardziej kocha, |
D. |
oprócz Balladyny kochał też inną, nie występującą w
powyższym fragmencie kobietę. |
|
|
|
|
|
|
Już z pierwszej wypowiedzi Skierki jasno wynika,
że rzucił on czar na obydwie dziewczyny, tak że Kirkor pokochał je
obie. Prawidłowa odpowiedź: A. |
|
|
|
|
|
|
Z wypowiedzi wdowy wynika, że:
A. Balladyna jest młodsza od Aliny,
B. Alina i Balladyna są piękne i dobre,
C. Alina kocha Skierkę,
D. Kirkor może prosić jedynie o rękę Balladyny. |
|
|
|
|
|
Tu musimy zwrócić uwagę na fragment: "Tak jest...
ale młodsza Alina / Także jak anioł ", i zrozumieć porównanie.
Odpowiedź A jest nieprawdziwa, C i D również, gdyż ich treść nie ma
poparcia w tekście. Pozostaje odpowiedź B. Często mówimy:
"Piękna/dobra jak anioł..." |
|
|
|
|
Plotka łączy powstanie kawiarń ze zwycięstwem króla
Jana III Sobieskiego pod Wiedniem i zdobyciem w obozie Kara Mustafy
zasobów tajemniczego aromatycznego ziarna. Tymczasem kawę w Polsce
znano już sto lat wcześniej, ale nie zachwycano się tym napojem. Jan
Andrzej Morsztyn (1613-1693) tak pisał: "Niech napój ten wredny
nigdy chrześcijańskiej nie plugawi gęby". Dopiero w XVIII wieku,
dzięki Sasom, upowszechnił się zwyczaj picia kawy (…) Kiedy i gdzie powstała w Krakowie pierwsza kawiarnia
– nie sposób dziś ustalić. |
(Jan Adamczewski, "Kraków od A do Z") |
|
|
|
|
|
|
Powyższy tekst ma najwięcej cech charakterystycznych dla:
A. wiersza,
B. notatki,
C. listu,
D. baśni. |
|
|
|
|
|
Już na pierwszy rzut oka widać, że tekst jest
napisany prozą. Nie posiada żadnej z cech
wiersza, czyli podziału na strofy i wersy. Od razu można więc
odrzucić odpowiedź A. Brak nagłówka, daty i podpisu oraz
charakterystycznych zwrotów do adresata eliminuje też odpowiedź C.
Tekst nie jest też baśnią, nie da się odszukać typowych dla tego
gatunku elementów świata przedstawionego. Nie ma akcji, bohaterów i
fantastycznych wydarzeń... W ten sposób można odrzucić wszystkie
możliwości oprócz jednej. Tekst jest rzeczywiście krótki i zwięzły
oraz ma charakter informacyjny. To są z pewnością cechy notatki.
Zaznaczamy odpowiedź B. |
|
|
|
|
|
|
W Polsce zwyczaj picia kawy upowszechnił się dzięki:
A. Turkom,
B. Francuzom,
C. Anglikom,
D. Sasom. |
|
|
|
|
|
To pytanie, jak i dwa następne, sprawdza,
umiejętność czytania ze zrozumieniem prostych tekstów
popularnonaukowych. W tekście nie ma w ogóle mowy o Francuzach
i Anglikach, a Turcy wspomniani są ze względu na bitwę z wojskami
Jana III Sobieskiego, po której zdobyto podobno wielkie zapasy kawy.
W drugim akapicie tekstu autor wyraźnie informuje czytelnika, że
kawa upowszechniła się w Polsce dzięki Sasom, zaznaczamy więc
odpowiedź D. |
|
|
|
|
|
|
Wspomniana w tekście bitwa między wojskami polskimi i tureckimi
rozegrała się u bram dzisiejszej stolicy:
A. Polski, B. Niemiec, C. Austrii, D. Czech. |
|
|
|
|
|
Pytanie jest wbrew pozorom bardzo proste, ale nie
odwołuje się bezpośrednio do informacji zawartych w tekście, lecz
również do wiedzy historycznej i geograficznej. Z historii
wiadomo, że wojska Kara Mustafy to oddziały tureckie. W tekście mowa
jest o bitwie, która odbyła się pod Wiedniem, czyli stolicą
dzisiejszej Austrii. Prawidłowa odpowiedź: C. |
|
|
|
|
|
|
Poeta polski Jan Andrzej Morsztyn żył w wieku:
A. XVI, |
B. XVII, |
C. XVIII, |
D. XIX. |
|
|
|
|
|
|
W tekście podane zostały daty urodzin i śmierci
poety. Wystarczy dokonać prostego przeliczenia lat na wieki. Jeśli
data wskazuje rok późniejszy niż 1000, do pierwszych dwóch cyfr
owego roku dodajemy 1. Jak to wygląda w naszym zadaniu? 16 + 1 = 17,
zaznaczamy więc odpowiedź B. Wieki zapisujemy cyframi rzymskimi. |
|
|
|
|
|
|
Napisz jedno zdanie podrzędnie złożone, w którym usprawiedliwisz
swoją nieobecność na ostatniej lekcji historii. |
|
|
|
|
|
Np.: " Nie mogłem przyjść wczoraj na lekcję
historii, ponieważ źle się czułem."
Dobra rada dla uczniów! Czytaj uważnie
polecenia i dokładnie je wypełniaj. W jednym
zdaniu podrzędnie złożonym musiałeś się usprawiedliwić. Za to
zadanie można byłoby otrzymać trzy, a nawet
cztery punkty, jeśli brana byłaby pod uwagę np. poprawność
ortograficzna, interpunkcyjna lub językowa Twojej krótkiej
wypowiedzi. |
|
|
|
W poniższych przykładach pozostawiono miejsce na komentarz
puste. Proponujemy nauczycielom podjęcie próby napisania rad dla uczniów. |
|
|
|
Słońce chyliło się ku zachodowi, srebrząc czapy wiecznych
śniegów i lodowców na szczytach bezkresnych gór. Na wyżej położonych stokach
jeszcze jaśniał pełny dzień, ale w głębokim wąwozie już zaczynał stawać się
półmrok. |
(Alfred Szklarski "Tomek w Gran Chaco", Katowice, 1987). |
|
|
|
|
|
|
Powyższy tekst jest:
A. opowiadaniem |
B. opisem |
C. wierszem |
D. listem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tekst:
A. posiada wartką akcję
B. jest pozbawiony dialogów
C. skierowany jest do konkretnego odbiorcy
D. jest wielowątkowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Akcja książki Alfreda Szklarskiego toczy się w 1910 roku, to
znaczy w wieku:
A. XVIII |
B. XIX |
C. XX |
D. XXI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Informacje o Alfredzie Szklarskim znajdziesz w tomie
encyklopedii oznaczonym literami:
A. A-E |
B. F-J |
C. K-N |
D. O-Z |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jarosław Iwaszkiewicz
Do czytelnika
Chciałbym napisać, jak pies biegnie,
Wóz cały w słońcu jedzie laskiem,
Baba rowerem skręca jezdnią
I bańki lśnią blaszanym blaskiem.
Czerwony pociąg mija domy,
A z elektrowni czarne dymy,
Spłoszony kasztan szarpie brony,
Topola składa liść jak rymy.
Żeby to wszystko w słońcu błysło
I żeby było tak jak żywe -
I żebyś ty to widział wszystko,
I żebyś był, jak ja - szczęśliwy. |
|
|
|
|
|
|
Podmiotem mówiącym w powyższym wierszu jest:
A. topola
B. kobieta jadąca rowerem
C. sam autor D. czytelnik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ile wersów znajduje się w każdej strofie wiersza?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W której strofie podmiot mówiący zwraca się bezpośrednio do
czytelnika?
A. w pierwszej
B. w drugiej
C. w trzeciej
D. w żadnej ze strof nie ma bezpośredniego zwrotu do czytelnika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Informacje na temat Jarosława Iwaszkiewicza znajdziesz w
książce pod tytułem:
A. "Słownik pisarzy i poetów polskich"
B. "Historia języka polskiego"
C. "Podręczny atlas historii Polski"
D. "Biografie sławnych aktorów polskich" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Czytając książkę należy:
A. siedzieć prosto na krześle
B. pamiętać o dobrym oświetleniu miejsca, w którym czytamy
C. koniecznie zakładać okulary
D. zawsze używać zakładki. |
|
|
|
|
|
|