|
|
|
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach |
|
|
|
Pisanie – kategoria umiejętności
2.1 |
|
|
|
Uczeń pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się
następującymi formami |
|
wypowiedzi: |
|
|
|
a) |
opowiadanie, |
|
b) |
opis przedmiotu,
krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki, |
|
c) |
sprawozdanie z
uroczystości szkolnej, wycieczki, |
|
d) |
notatka w formie
planu, tabeli, wykresu, streszczenia, |
|
e) |
kartka pocztowa, |
|
f) |
list prywatny i
oficjalny, |
|
g) |
telegram, |
|
h) |
zaproszenie, |
|
i) |
zawiadomienie, |
|
j) |
ogłoszenie, |
|
k) |
instrukcja, |
|
l) |
przepis. |
|
|
|
|
|
Przykłady tekstów i zadań |
|
|
Ułóż plan dnia wycieczki.
Możesz wykorzystać potrzebne informacje z ramek. |
|
|
|
Napisz plan dnia.
8.00
.........................................................................................................
10.00
........................................................................................................
14.00
........................................................................................................
16.00
........................................................................................................
18.00
........................................................................................................ |
|
(Wycieczka) |
|
|
|
|
|
Napisz opowiadanie na temat „Moja przygoda w lesie”.
Opowiedz historię prawdziwą lub wymyśloną. |
|
(W lesie) |
|
|
|
|
|
Napisz opowiadanie według podanego planu.
Plan opowiadania
1. Wyprawa do ogrodu.
2. Zrywanie owoców.
3. A to pech!
4. Szczęśliwe zakończenie. |
|
(Ogrody) |
|
|
|
|
|
|
Lublin, 12 kwietnia 2000 r. |
|
Kochana Babciu! Kochany Dziadku! |
|
Minął miesiąc od naszego ostatniego spotkania. W tym czasie
wiele się wydarzyło. Ostatnio byłem u Maćka na urodzinach, bawiliśmy się
świetnie. Swoje urodziny chciałbym podobnie zorganizować. Rodzice obiecali
mi, że będę je mógł urządzić dla kolegów i koleżanek z klasy na działce w Zaniówce.
Jak wiecie, dzień moich urodzin to 23 września.
W tym roku dobrze się składa, bo jest to sobota. Zaproszę więc
jedenaście osób już na godzinę 1000. Chcę pokazać im piękną
okolicę i miejsce ważnego wydarzenia historycznego, ponieważ
większość z nich interesuje się historią. Wszystkim dam mapkę
gminy Jabłoń, na której rodzice zaznaczyli literą D naszą
działkę. Przesyłam Wam taką samą mapkę. |
|
Na mapce oznaczono miejsce, gdzie Polacy walczyli z zaborcą
w czasie Powstania Styczniowego. Często chodziliśmy tam razem oglądać krzyż
powstańczy. Planuję wspólny spacer do tego miejsca, a po powrocie różne
zabawy. Razem z mamą przygotujemy smaczne jedzenie.
Myślę, że będzie to przyjemne spotkanie. Napiszcie, czy mój
pomysł Wam się podoba.
Już za tydzień chcemy zaprosić na działkę Was i Ciocię
Alinę. |
|
|
Całuję Was bardzo, bardzo mocno!
Kuba |
|
PS. Pozdrowienia dla Cioci Aliny! Do zobaczenia
za tydzień! |
|
|
|
Napisz plan spotkania urodzinowego Kuby tak, aby uwzględniał
informacje zawarte w tekście. Użyj równoważników zdań. |
|
Kuba zaprasza na urodziny swojego przyjaciela Maćka.
Napisz tekst zaproszenia, które powinien do niego wysłać. |
|
(Urodziny Kuby) |
|
|
|
|
|
Napisz sprawozdanie (ok. 10 zdań) z jednodniowej wycieczki
rowerowej, w której uczestniczyłaś/uczestniczyłeś lub którą sobie
wyobrażasz. |
|
(Wspólne planowanie) |
|
|
|
|
|
Napisz list do Asi. Przekonaj ją, że nie warto i nie powinno
się godzinami przesiadywać przed telewizorem. |
|
Co i dlaczego najczęściej robisz, gdy w wolnym czasie nie
oglądasz telewizji? |
|
(Przed telewizorem) |
|
|
|
|
|
Jest lato. Chcesz wysłać kartkę pocztową do bliskiej Ci
osoby, by przekazać, gdzie i jak spędzasz wakacje. Napisz tę kartkę i
poprawnie ją zaadresuj.
Uwaga: Imiona, nazwisko i adres mogą być zmyślone. |
|
|
|
(Pory roku) |
|
|
|
|