|
|
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach |
|
|
|
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce –
kategoria umiejętności 5.5 |
|
|
|
|
|
Uczeń |
|
wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności: |
|
|
|
a) |
liczb, |
|
b) |
figur, |
|
c) |
zjawisk, |
|
d) |
przemian, |
|
e) |
obiektów przyrodniczych, |
|
f) |
elementów środowiska |
i stosuje je do rozwiązania problemu |
|
|
|
|
Przykłady tekstów i zadań |
|
|
|
Średnią dobową temperaturę powietrza obliczamy na podstawie
temperatury maksymalnej i minimalnej zaobserwowanej w tej dobie oraz
pomiarów temperatury o godz. 700 i 1900
. |
|
|
|
|
Jaka była temperatura powietrza 4 grudnia o godzinie 1900?
|
A. 0 oC |
B. - 2,5 oC |
C. 3 oC |
D. - 2 oC |
|
|
(Cztery pory roku) |
|
|
|
|
|
Według pewnego przepisu z 5 kilogramów truskawek można
otrzymać 2,5 kg dżemu. Masz 8 słoików dżemu po 250 gramów w każdym. Ile kilogramów truskawek zużyto, jeżeli dżem zrobiono
zgodnie z tym przepisem? |
|
(Cztery pory roku) |
|
|
|
|
|
Dzieci pomagały w sadzie przy zbiorze czereśni. Jedną
skrzynkę zapełniały w 45 minut. Ile takich skrzynek dzieci zapełniły w 3
godziny?
|
|
(Ogrody) |
|
|
|
|
|
Od zachodu nadciąga nad Polskę gruba warstwa chmur
deszczowych. Najwcześniej zachmurzy się w:
A. Zielonej Górze,
B. Krakowie,
C. Lublinie,
D. Gdańsku |
|
|
(Pory roku) |
|
|
|
|
|
Bociany przyleciały do swojego starego gniazda 5 kwietnia.
Po 140 dniach znów odleciały do ciepłych krajów. Bociany odleciały w:
A. pierwszej połowie września,
B. pierwszej połowie sierpnia,
C. drugiej połowie września,
D. drugiej połowie sierpnia. |
|
(Pory roku) |
|
|
|
|
|
Działka ma kształt prostokąta, który na mapce ma długość 0,3
cm, szerokość 0,1 cm
Oblicz rzeczywiste wymiary działki oraz jej powierzchnię.
Zapisz swoje obliczenia.
|
|
(Urodziny Kuby) |
|
|
|
|
|
|
Pudło po telewizorze ma wysokość 64 cm i podstawę o
wymiarach 60 cm i 70 cm.
Marek chce je wykorzystać, by zrobić z kartonu okrągłą
tarczę do gry „w strzałki”. Ze ściany bocznej o największej powierzchni
wyciął możliwie największe koło. |
|
|
|
|
|
Jaki jest promień tego koła?
|
A. 60 cm |
B. 32 cm |
C. 64 cm |
D. 35 cm |
|
|
(Przed telewizorem) |
|
|
|
|
|
|
Badania wykazały, że w minionym roku mieszkańcy pewnego regionu
spędzali przed telewizorem średnio po 30 godzin miesięcznie, z
czego 60 procent przeznaczali na oglądanie filmów |
|
|
|
Średnio po ile godzin miesięcznie mieszkańcy tego regionu
oglądali filmy?
|
|
|
(Przed telewizorem) |
|
|
|
|
|
|
Artur ogląda telewizję przeciętnie 40 minut dziennie.
Obliczył, że to 2/9
jego czasu wolnego. |
|
|
|
Ile czasu wolnego dziennie ma Artur?
|
A. 80 minut |
B. 6 godzin |
C. 3 godziny |
D. 20 minut |
|
|
(Przed telewizorem) |
|
|
|
|
|
|
W górach mogą występować różne rodzaje węży.
|
|
|
(Hanna Dobrowolska Gady – Zwierzęta świata, PWN 1990, fot.
Wł. Puchalski) |
|
|
|
Podpowiedz Oli, jak można odróżnić jadowitą żmiję od
niejadowitego zaskrońca.
Przyjrzyj się ilustracjom i wpisz dwie charakterystyczne
cechy żmii.
Charakterystyczne cechy żmii:
|
u |
......................................................................... |
u |
......................................................................... |
|
|
(Pierwszy dzień wakacji) |
|
|
|
|
|
|
Jurek planuje, że rowerzyści wyruszą z Leszczyn, skręcą w
las przy parkingu
i dotrą do Zawady. |
|
|
|
|
Na mapie topograficznej odległość z Leszczyn do parkingu
jest równa 6 cm. Sprawdź, w jakiej skali sporządzona jest mapa i oblicz, ile
wynosi rzeczywista odległość z Leszczyn do parkingu?
|
A. 3 km |
B. 12 km |
C. 6 km |
D. 30 km |
|
|
(Wspólne planowanie) |
|
|
|
|
|
|
Na wykarczowanym obszarze lasu uczniowie pobliskiej szkoły
posadzili w roku 1998 drzewka. Po dwóch latach sprawdzili, które sadzonki
przyjęły się.
Oto wyniki ich obserwacji: |
|
DRZEWO |
1998r. |
2000r. |
brzoza |
120 |
100 |
topola |
120 |
120 |
buk |
124 |
112 |
dąb |
84 |
76 |
|
|
|
|
Ile sadzonek w sumie nie przyjęło się? |
|
|
(W lesie) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Na mapie odległość od Boru do Gaju jest równa 8 cm. W
rzeczywistości odległość między tymi miejscowościami jest równa
............. km. |
|
(W lesie) |
|
|
|
|
|