|
|
|
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach |
|
|
|
Rozumowanie – kategoria umiejętności
3.5 |
|
|
|
Uczeń |
|
opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą: |
|
|
|
a) |
wyrażenia arytmetycznego i prostego wyrażenia
algebraicznego, |
|
b) |
prostego równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, |
|
c) |
planu, |
|
d) |
mapy, |
|
e) |
prostego schematu, |
|
f) |
diagramu słupkowego, |
|
g) |
innego rysunku. |
|
|
|
|
Przykłady tekstów i zadań |
|
|
Ania i Jacek zbierali w lesie grzyby. Zebrali 13 prawdziwków
i 4 razy więcej maślaków. Które wyrażenie pozwoli obliczyć, ile grzybów
zebrali?
A. 13 + 4 + 13 |
B. 13 + 4 × 13 |
C. 13 + 4 |
D. 4 · 13 |
|
|
(W lesie) |
|
|
|
|
|
|
W lutym lub na początku marca, zanim rozwiną się pąki,
trzeba przyciąć gałęzie drzew. Grządki w ogrodzie wymagają przekopania i
nawożenia. Wszyscy przygotowują się do wiosny.
Uczniowie klasy szóstej postanowili wykonać budki lęgowe dla
ptaków. Rysunek obok przedstawia projekt, zgodnie z którym je wykonywali.
Podstawa dolna ma kształt kwadratu, a wszystkie ściany boczne są do niej
prostopadłe. |
|
|
|
|
|
Za pomocą którego z wyrażeń arytmetycznych obliczysz
powierzchnię wszystkich ścian bocznych takiej budki?
|
|
|
D. 2·3
+ 2·4 + 2· |
3+4 |
·2 |
2 |
|
|
|
(Cztery pory roku) |
|
|
|
|
|
|
Planując wycieczkę rowerową, warto wiedzieć, jaka będzie
pogoda wybranego dnia. |
Prognoza pogody |
Data |
Temperatura powietrza (oC)
|
Zachmu-rzenie
|
Opady |
Wiatr |
Inne zjawiska
|
700 |
1300 |
1900 |
Średnia |
Czwartek
12.V |
10,0 |
17,1 |
14,9 |
14,0 |
|
Deszcz średni |
Cisza |
Rano mgła |
Piątek
13.V. |
12,7 |
16,9 |
15,1 |
14,9 |
|
Brak |
Słaby |
Brak |
Sobota
14.V. |
15,1 |
18,4 |
17,5 |
? |
|
Brak |
Umiarko-
wany |
Brak |
Niedziela
15.V. |
15,0 |
21,5 |
15,7 |
17,4 |
|
Krótkotrwały ulewny deszcz
|
Wichura |
Burza |
|
|
|
|
Uzupełnij podane zdanie:
Średnia temperatura dnia jest obliczana jako średnia
temperatur z godz. 700, 1300 i 1900
w tym dniu. Średnia temperatura w sobotę
wynosiła .................................° C. |
|
(Wspólne planowanie) |
|
|
|
|
|
Sad ma kształt prostokąta o bokach 25 metrów i 30 metrów.
Połowę jego powierzchni zajmują jabłonie, 30% powierzchni grusze, a resztę
śliwy.
Oblicz, na ilu metrach kwadratowych powierzchni sadu rosną
śliwy.
........................................................................................................................... |
........................................................................................................................... |
Odpowiedź: Śliwy rosną na |
|
metrach kwadratowych powierzchni
sadu. |
|
|
(Jabłko) |
|
|
|
|
|
|
W rejonie leśnictwa Jelonkowo rosną różne lasy. Las iglasty
zajmuje powierzchnię 7,5 ha, las liściasty 4 ha, a las mieszany 6,5 ha. |
|
|
|
Uzupełnij diagram słupkowy tak, aby przedstawiał te dane. |
|
|
(W lesie) |
|
|
|
|
|