|
|
|
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach |
|
|
|
Rozumowanie – kategoria umiejętności
3.9 |
|
|
|
Uczeń |
|
analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność: |
|
|
|
a) |
porównuje wyniki z własnym doświadczeniem, |
|
b) |
sprawdza wyniki z warunkami zadania. |
|
|
|
|
Przykłady tekstów i zadań |
|
|
|
Na wykarczowanym obszarze lasu uczniowie pobliskiej szkoły
posadzili w roku 1998 drzewka. Po dwóch latach sprawdzili, które sadzonki
przyjęły się. Oto wyniki ich obserwacji: |
|
DRZEWO |
1998r. |
2000r. |
brzoza |
120 |
100 |
topola |
120 |
120 |
buk |
124 |
112 |
dąb |
84 |
76 |
|
|
|
|
Jacek powiedział, że 80% sadzonek brzozy przyjęło się. Czy
miał rację?
A. Tak, przyjęło się dokładnie 80% sadzonek brzozy.
B. Nie, ponieważ przyjęło się więcej niż 80% sadzonek brzozy.
C. Nie, ponieważ przyjęło się mniej niż 80% sadzonek brzozy.
D. Brakuje danych, aby to sprawdzić. |
|
(W lesie) |
|
|
|
|
|
|
Przeprowadzono ankietę. Zapytano 28 osób, jakie owoce lubią
najbardziej. Okazało się, że jabłka najbardziej lubi 14 osób, 7 osób woli
jeść gruszki, 5 osób najbardziej lubi śliwki, a tylko 2 osoby czereśnie. |
|
|
|
25% spośród ankietowanych osób lubi:
A. jabłka, |
B. gruszki, |
C. śliwki, |
D. czereśnie. |
|
|
(Jabłko) |
|
|
|
|
|
|
Asia uwielbia godzinami oglądać telewizję. Któregoś dnia jej
mama straciła
cierpliwość: |
|
– Asiu, jak możesz?! Już trzy godziny siedzisz przed
telewizorem!
– Ależ mamo, to tylko 10 procent mojego wolnego czasu
dzisiaj. |
|
|
|
Uzasadnij, że Asia się pomyliła. |
|
(Przed telewizorem) |
|
|
|
|