|
|
|
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach |
|
|
|
Korzystanie z informacji – kategoria
umiejętności 4.1 |
|
|
|
Uczeń |
|
wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi.
|
|
|
|
|
|
Przykłady tekstów i zadań |
|
|
Tomek chce wiedzieć, gdzie jest miasto, do którego pojedzie
na wycieczkę. Powinien to sprawdzić w:
A. atlasie geograficznym,
B. podręczniku do języka polskiego,
C. podręczniku do matematyki,
D. atlasie grzybów. |
|
(Wycieczka) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Odszukaj w rozkładzie jazdy, o której odjeżdża pociąg do
Szczecina.
Pociąg z Poznania do Szczecina odjeżdża o godzinie:
A. 5.50 |
B. 6.10 |
C. 6.00 |
D. 8.49 |
|
|
(Wycieczka) |
|
|
|
|
|
Planując kulig, dobrze jest znać prognozę pogody. Podają ją:
A. dzienniki telewizyjne i niektóre codzienne gazety,
B. atlasy geograficzne i prasa młodzieżowa,
C. dzienniki radiowe i książki przygodowe,
D. czasopisma podróżnicze i podręczniki do przyrody. |
|
Poszukujesz informacji o tym, jak leśne zwierzęta
przygotowują się do przetrwania zimy. Czy sięgniesz do książki
popularnonaukowej pt. „Zwierzęta polskich lasów”, czy też do baśni pt.:
„Idzie Zima do lasu”?
Uzasadnij w kilku zdaniach swój wybór. |
|
(Cztery pory roku) |
|
|
|
|
|
Po którą książkę sięgniesz, chcąc dowiedzieć się o jeszcze
innych wierzeniach starożytnych Greków?
A. „Mitologia”, |
B. „Baśnie i legendy”, |
C. „Astronomia”, |
D. „Klimaty Ziemi”. |
|
|
Jak powiedzieć: latem, w lecie czy w lato?
By upewnić się, które formy wyrazu lato są prawidłowe,
sięgniesz do słownika:
A. ortograficznego, |
B. wyrazów bliskoznacznych, |
C. wyrazów obcych, |
D. poprawnej polszczyzny. |
|
|
(Pory roku) |
|
|
|
|
|
Dzieci sporządzały w szkole słowniczek wyrazów związanych z
telewizją.
W którym szeregu uporządkowały je w kolejności
alfabetycznej?
A. ekran, emisja, studio, spiker, kamera, kineskop
B. spiker, studio, kamera, kineskop, ekran, emisja
C. kamera, kineskop, spiker, studio, ekran, emisja
D. ekran, emisja, kamera, kineskop, spiker, studio |
|
(Przed telewizorem) |
|
|
|
|
|
Kasia dowie się o zdrowym odżywianiu, gdy
A. obejrzy film „Zwierzęta duże i małe”.
B. wysłucha w radiu młodzieżowej listy przebojów.
C. przeczyta książkę „Dieta bogata w warzywa i owoce”. |
|
(Popołudnie Kasi) |
|
|
|
|
|
Kuba przygotowuje konkurs związany z baśniami i legendami.
Znaczenia słów baśń i legenda powinien szukać w:
A. Encyklopedii muzyki
B. Słowniku terminów literackich
C. Wyborze baśni J. Ch. Andersena
D. Słowniku ortograficznym |
|
(Urodziny Kuby) |
|
|
|
|
|
|
„Dzieje Wielkopolski”, plan miasta Poznania, „Dzieje
Gdańska”,
poradnik medyczny, encyklopedia powszechna, mapa
Wielkopolski,
„Historia sztuki w zarysie”, Wielkopolski Park Narodowy –
przewodnik turystyczny
|
|
|
|
Wpisz brakujące wyrazy, korzystając z informacji podanych w
ramce.
|
u |
Ola najwięcej materiałów na temat przeszłości Wielkopolski
znalazła
w...........................................................................................
|
u |
Arek chciał wiedzieć, jak udzielić pierwszej pomocy, gdy
ktoś ulegnie wypadkowi. Sięgnął po
............................................................................
|
u |
Kuba to zawołany turysta. Przed wycieczką uważnie przejrzał
....................................... oraz
.................................................................... |
|
|
(Wielkopolski Park Narodowy) |
|
|
|
|
|
Warszawa nie zawsze była stolicą Polski. Zaznacz dwa źródła,
w których Ola znajdzie wiadomości dotyczące historii polskich stolic.
A. Encyklopedia szkolna – Historia
B. Słownik wyrazów obcych
C. Encyklopedia zdrowia
D. Miasta polskie w tysiącleciu
E. Rocznik statystyczny |
|
(Pierwszy dzień wakacji) |
|
|
|
|
|
Która z podanych książek dostarczy najwięcej danych
potrzebnych do zaplanowania wycieczki?
A. atlas geograficzny,
B. encyklopedia przyrody,
C. rozkład jazdy,
D. informator turystyczny. |
|
(Wspólne planowanie) |
|
|
|
|
|
Wśród zwierząt zapadających w sen zimowy jest orzesznica.
Chcesz dowiedzieć się o niej czegoś więcej. W którym tomie encyklopedii
znajdziesz hasło orzesznica? |
|
|
(W lesie) |
|
|
|
|
|
|
Oto pozycje z domowej biblioteczki Jacka.
Którą wybierze, by znaleźć potrzebne informacje? Jacek chce
się dowiedzieć:
|
|
Biblioteczka Jacka |
I. |
Słownik ortograficzny |
II. |
Ochrona przyrody w Polsce. Mapa z tekstem |
III. |
Zwierzęta lasów tropikalnych |
IV. |
Atlas ptaków |
V. |
Słownik wyrazów obcych |
VI. |
Atlas grzybów |
|
|
|
a) |
Co oznacza i z jakiego języka pochodzi słowo fauna? |
b) |
Czy w jego regionie są rezerwaty przyrody? |
c) |
Jak wyglądają gile, sójki i jemiołuszki? |
|
|
|
|
Wpisz numer odpowiedniego tytułu w wyznaczone miejsce.
|
a) ® …….. |
b)
® …….. |
c) ® …….. |
|
|
(W lesie) |
|
|
|
|
|
W którym szeregu wyrazy zapisano w porządku alfabetycznym?
A. jabłecznik, jabłko, jabłkowy, jabłuszko;
B. jabłko, jabłuszko, jabłecznik, jabłkowy;
C. jabłkowy, jabłuszko, jabłecznik, jabłko;
D. jabłuszko, jabłkowy, jabłko, jabłecznik. |
|
Chcąc upiec jabłecznik, poszukasz przepisu w książce:
A. „Domowe przetwory z owoców”,
B. „Owocowe ciasta i desery”,
C. „Dżemy i galaretki z owoców“,
D. „Owoce egzotyczne w potrawach”. |
|
(Jabłko) |
|
|
|
|