|
|
|
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach |
|
|
|
Rozumowanie – kategoria umiejętności
3.2 |
|
|
|
Uczeń |
|
przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk: |
|
|
|
a) |
domyśla się przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń bliskich
życiu i swoim doświadczeniom, |
|
b) |
wskazuje główne przyczyny i skutki doniosłych wydarzeń w
historii Polski, |
|
c) |
wyjaśnia przyczyny i skutki zmian, które zachodzą w
środowisku w wyniku działalności człowieka. |
|
|
|
|
Przykłady tekstów i zadań |
|
|
Chodząc po mokrych kamieniach, trzeba bardzo uważać, bo są
zazwyczaj:
A. drobne i same wpadają do butów,
B. śliskie i można się przewrócić,
C. duże i łatwo o nie zahaczyć nogą,
D. ostre i można się skaleczyć. |
|
(Cztery pory roku) |
|
|
|
|
|
|
Spośród wielu starych dębów rosnących w Puszczy
Białowieskiej najbardziej znany jest „dąb Jagiełły”. Według ludowych podań
król odpoczywał pod nim w czasie polowania, które zorganizowano przed
wyprawą na wielką wojnę z Krzyżakami. |
|
|
|
W dawnych czasach organizowano polowania przed wielkimi
wyprawami wojennymi przede wszystkim po to, by:
A. zgromadzić zapasy mięsa dla wojska,
B. sprawdzić spryt i zręczność rycerzy,
C. zapewnić rycerzom rozrywkę przed bitwą,
D. wypróbować skuteczność broni strzeleckiej. |
|
(W lesie) |
|
|
|
|