Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
  Biuletyn OKE
     
Próbny sprawdzian
  arkusz standardowy A1 "W górach"
    wyniki oceny dla próby 5465 uczniów
  arkusz A7 "Ferie zimowe w górach"
  arkusz A8 "Warzywa, owoce"

Łatwości ocenianych kategorii umiejętności (standardów) w arkuszu standardowym  „W górach”

 
 
n wyniki ocen zadań arkusza "W górach" dla próby 5465 uczniów
n łatwości zadań arkusza "W górach"
 
Sprawdzian próbny "W górach" przygotowano w celu zapoznania obecnych szóstoklasistów z formułą sprawdzianu w szkole podstawowej.

Powiązanie zadań sprawdzianu ze standardami przedstawiono w kartotece arkusza A1. Zwracamy uwagę, że w tym zestawie zadań z kategorią umiejętności PISANIA powiązano, oprócz zadań otwartych, dwa zadania zamknięte. Kategoria KORZYSTANIE Z INFORMACJI jest reprezentowana przez jedno zadanie zamknięte i jedno zadanie otwarte – nieco inaczej jak dotychczas. Tym samym pokazano, że formuła sprawdzianu pozwala na pewną swobodę nie tylko w doborze treści zadań ale i ich formy.

 

Kategorie umiejętności – Standardy

Maksymalna punktacja

Średnia punktów

Łatwość

I.

Czyta

9

6,56

0,73

II.

Pisze

11

5,90

0,54

III.

Rozumuje

9

5,62

0,62

IV.

Korzysta z informacji

4

3,02

0,75

V.

Wykorzystuje wiedzę w praktyce

7

4,36

0,62

 

Zróżnicowanie opanowania sprawdzanych umiejętności w stosunku do przyjętej normy

 

Proponujemy przyjąć, za prof. Bolesławem Niemierko (Pomiar wyników kształcenia, WSiP, 1990), że:

dana kategoria umiejętności została opanowana przez uczniów danej populacji, jeśli łatwość (p) zadań sprawdzianu powiązanych z tą kategorią wynosi nie mniej niż 0,7 (uczeń uzyskał co najmniej 70% punktów możliwych do zdobycia za te zadania).

Granica 0,7 jest oczywiście umowna. Mogą istnieć powody przesunięcia tej granicy w górę lub w dół. Zmiana tej normy ilościowej o kilka procent (o jedno zadanie) może mieć daleko idące skutki dla wielu analiz i wynikających z nich wniosków. Przy zastosowaniu powyższej umowy stwierdzamy, że populacja 5465 uczniów szkół podstawowych z trzech powiatów w trzech województwach w okręgu OKE w Krakowie nie opanowała umiejętności pisania (p=0,54), rozumowania (p=0,62) oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce (p=0,62).

 

 

Rozkłady wyników każdej z pięciu kategorii umiejętności (standardów) dla populacji 5465 uczniów z trzech powiatów z trzech województw

 

   

 


2004 OKE w Krakowie