|
Łatwości ocenianych kategorii umiejętności
(standardów) w arkuszu standardowym „W górach” |
|
|
|
|
|
Sprawdzian próbny "W górach"
przygotowano w celu zapoznania obecnych szóstoklasistów z formułą
sprawdzianu w szkole podstawowej. |
|
Powiązanie zadań sprawdzianu ze
standardami przedstawiono w kartotece
arkusza A1. Zwracamy uwagę, że w tym zestawie zadań z kategorią
umiejętności PISANIA powiązano, oprócz zadań otwartych, dwa zadania
zamknięte. Kategoria KORZYSTANIE Z INFORMACJI jest reprezentowana przez
jedno zadanie zamknięte i jedno zadanie otwarte – nieco inaczej jak
dotychczas. Tym samym pokazano, że formuła sprawdzianu pozwala na pewną
swobodę nie tylko w doborze treści zadań ale i ich formy. |
|
Kategorie umiejętności – Standardy |
Maksymalna punktacja |
Średnia punktów |
Łatwość |
I. |
Czyta |
9 |
6,56 |
0,73 |
II. |
Pisze |
11 |
5,90 |
0,54 |
III. |
Rozumuje |
9 |
5,62 |
0,62 |
IV. |
Korzysta z informacji |
4 |
3,02 |
0,75 |
V. |
Wykorzystuje wiedzę w praktyce |
7 |
4,36 |
0,62 |
|
|
Zróżnicowanie opanowania sprawdzanych umiejętności w stosunku do przyjętej
normy |
|
Proponujemy przyjąć, za prof. Bolesławem Niemierko
(Pomiar wyników kształcenia, WSiP, 1990), że:
dana kategoria umiejętności została opanowana przez
uczniów danej populacji, jeśli łatwość (p) zadań sprawdzianu powiązanych z tą kategorią wynosi nie
mniej niż 0,7 (uczeń uzyskał co najmniej 70% punktów możliwych do
zdobycia za te zadania). |
Granica 0,7 jest oczywiście umowna. Mogą istnieć powody
przesunięcia tej granicy w górę lub w dół. Zmiana tej normy
ilościowej o kilka procent (o jedno zadanie) może mieć daleko idące skutki
dla wielu analiz i wynikających z nich wniosków. Przy zastosowaniu powyższej umowy stwierdzamy, że populacja
5465 uczniów szkół podstawowych z trzech powiatów w trzech województwach w okręgu OKE w Krakowie nie opanowała
umiejętności pisania (p=0,54), rozumowania (p=0,62) oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce (p=0,62).
|
|
|
|
Rozkłady wyników każdej z pięciu kategorii umiejętności
(standardów) dla populacji 5465 uczniów z trzech
powiatów z trzech województw |
|
|
|
|
|