|
Łatwości ocenianych czynności (zadań) w arkuszu standardowym „W górach” |
|
|
|
|
|
Sprawdzian próbny "W górach"
przygotowano w celu zapoznania obecnych szóstoklasistów z formułą
sprawdzianu w szkole podstawowej. |
|
Łatwość (p) czynności (zadania lub grupy zadań)
zawsze odnosimy do wskazanej populacji uczniów (tu ogółu
5465 uczniów z trzech powiatów w trzech województwach). Łatwość (p) liczymy
dzieląc sumę punktów uzyskanych przez uczniów za daną czynność (zadanie,
grupę zadań) przez iloczyn liczebności populacji i maksimum punktów za tę
czynność (zadanie lub grupę zadań). Łatwość zadania (p) wynosi 0, gdy żaden
uczeń danej populacji nie uzyskał punktu; p = 0,25, gdy w populacji zebrano
jedną czwartą punktów możliwych do uzyskania; p = 0,5 gdy zebrano połowę.
Łatwość równa 1 oznacza, że wszyscy w danej populacji rozwiązali zadanie.
Przyjęto, że poziom łatwości (trudności) zadania można powiązać z wartością (p) tak jak w
poniższym zestawieniu: |
łatwość (p) |
od 0 do 0,20 |
od 0,21 do 0,40 |
od 0,41 do 0,60 |
od 0,61 do 0,80 |
od 0,81 do 1 |
poziom łatwości |
zadanie bardzo trudne |
zadanie trudne |
zadanie średniej trudności/łatwości |
zadanie łatwe |
zadanie bardzo łatwe |
|
|
Podział zadań sprawdzianu "W górach" ze względu na
poziom łatwości |
poziom łatwości |
zadanie bardzo trudne |
zadanie trudne |
zadanie średniej trudności/łatwości |
zadanie łatwe |
zadanie bardzo łatwe |
numery zadań |
|
4 |
7, 11, 15, 17, 20, 22, 24, 25 |
1, 5, 6, 8, 9, 12, 16, 18, 21, 23 |
2, 3, 10, 13, 14, 19 |
|
|
Łatwości ocenianych czynności (zadań) – arkusz standardowy „W górach” |
Nr zadania |
Oceniana czynność ucznia
UCZEŃ: |
Łatwość (p)
czynności (zadania) |
Nr
standardu |
Typ
zadania |
1. |
odczytuje różne teksty kultury, tu: notatkę |
0,63 |
1.1 |
WW |
2. |
odczytuje informacje zawarte w notatce |
0,87 |
1.1 |
WW |
3. |
odczytuje informacje zawarte w notatce |
0,83 |
1.1 |
WW |
4. |
porównuje liczby |
0,33 |
3.6 |
WW |
5. |
odczytuje informacje zawarte w notatce |
0,69 |
1.1 |
WW |
6. |
umieszcza datę w przedziale czasowym |
0,61 |
3.1 |
WW |
7. |
oblicza upływ czasu między wydarzeniami |
0,58 |
3.1 |
WW |
8. |
wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności elementów
środowiska |
0,75 |
5.5 |
WW |
9. |
wykorzystuje własności obiektów przyrodniczych |
0,74 |
5.5 |
WW |
10. |
wybiera odpowiednią pozycję wydawniczą |
0,87 |
4.1 |
WW |
11. |
wykorzystuje własności zjawisk przyrodniczych |
0,54 |
5.5 |
WW |
12. |
rozumie potrzebę stosowania zasad zdrowego trybu życia
|
0,77 |
5.8 |
WW |
13. |
przestrzega norm ortograficznych |
0,84 |
2.3 |
WW |
14. |
świadomie dobiera słowa odpowiednio do sytuacji |
0,95 |
2.2 |
WW |
15. |
wskazuje bezpośredniego adresata wiersza |
0,55 |
1.2 |
WW |
16. |
odczytuje informacje zawarte w wierszu |
0,74 |
1.1 |
WW |
17. |
rozpoznaje środki artystyczne |
0,57 |
1.2 |
WW |
18. |
odczytuje przenośny sens wiersza |
0,79 |
1.1 |
WW |
19. |
odczytuje informacje zawarte w ofertach ośrodków
wypoczynkowych |
0,89 |
1.1 |
WW |
20. |
wykonuje obliczenia dotyczące długości |
0,48 |
5.3 |
WW |
21. |
analizuje oferty ośrodków wypoczynkowych
i wybiera spośród nich kierując się podanym kryterium |
0,72 |
4.2 |
KO |
22. |
opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą
wyrażenia arytmetycznego (kryterium I) |
0,50 |
0,57 |
3.5 |
RO |
wykonuje obliczenia dotyczącej pieniędzy (kryterium II) |
0,54 |
5.3 |
formułuje odpowiedź (kryterium III) |
0,76 |
3.9 |
23. |
przewiduje skutki wydarzeń bliskich życiu |
0,73 |
3.2 |
KO |
24. |
redaguje wypowiedź ze świadomością celu (kryterium I) |
0,42 |
0,48 |
2.2 |
KO |
buduje wypowiedź poprawną pod względem językowym (kryterium II) |
0,12 |
2.3 |
używa odpowiednich argumentów (kryterium III) |
0,88 |
3.4 |
25. |
pisze na temat i zgodnie z celem posługując się
ogłoszeniem (kryterium I) |
0,36 |
0,51 |
2.1 |
RO |
formułuje wypowiedź ze świadomością celu – zachęca (kryterium II) |
0,71 |
2.2 |
formułuje wypowiedź ze świadomością celu – zachęca (kryterium III) |
0,85 |
2.2 |
buduje tekst poprawny pod względem językowym (kryterium IV) |
0,42 |
2.3 |
buduje tekst poprawny pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym
(kryterium V) |
0,42 |
2.3 |
dostosowuje zapis do formy wypowiedzi (kryterium VI) |
0,41 |
2.5 |
|
|